MENY

ishavsmuseet_aarvak___logo.png
FØREHANDSBESTILLING
Polarstar
Ishavets Grand Old Lady
plakat_for_polarstar_ishavets_grand_old_lady.jpg

Boka om Polarstar, Ishavets Grand Old Lady, vert lansert på Ishavsmuseet fredag 25. august kl. 19.00. Har du ikkje høve til å besøke Ishavsmuseet for å sikre deg eit eksemplar, kan du førehandsbestille boka her og vi pakkar og sender bøker fortløpande frå den 28. august. NB: Det er eit begrensa antall bøker som vert lagde ut for førehandstinging. Kr. 398,- + porto.

KR. 398
Ingen vare(r) i din handlekurv
gå til kasse > 
Mini handlevogn
Tom handlekurv

Amundsens siste reise

9788232800247.jpg

Hva skjedde med Roald Amundsen? Den 25. mai 1928 havarerte Umberto Nobiles luftskip «Italia» på vei tilbake fra Nordpolen til Svalbard. Det ble begynnelsen på en av de største og mest sensasjonelle redningsak.sjonene i polarhistorien. Snart sendte alle statsmakter som ville hevde seg i nordområdene ut ekspedisjoner for å finne de overlevende på isen. En hel verden fulgte dramaet. Bare én mann manglet: den gamle polarhelten Roald Amundsen. Utestengt av diplomatiske intriger, gikk han igjen sine egne veier. Om ettermiddagen den 18. juni steg han ombord i det franske sjøflyet Latham i Tromsø. Tre timer senere, underveis mot Bjørnøya, kom siste livstegn fra Roald Amundsen. Basert på et unikt kildemateriale tegner Monica Kristensen et dyptgripende psykologisk portrett av den aldrende Amundsen - ikon ute, ruinert helt med falmet status hjemme. Med polarforskerens etterrettelighet og thrillerforfatterens sans for plot og dramaturgi følger hun sporene inn i isødet for å finne svar på gåten: Hva skjedde med Latham? Hvordan endte Amundsens siste reise?

KR. 399

Eirik Raudes Land

eirik_raudes_land.jpg

I fotspora til Hallvard Devold og Helge Ingstad

KR. 339

FANGSTMANN -Ei forteljing frå ishavet

fangstmann_framside_0711.jpg

Av Johannes Bjarne Alme

"Skipper. Skipper, du må vakne, skuta tek inn vatn!" Bjørn står i døra til skipperlugaren og nærmast ropar. Den eldre karen formeleg sprett ut av senga. Han får på seg buksa, skjorta og treskoa i ei fart og spring ut av lugaren og tek vegen framover dekket.

Vi er med selfangstskuta "Fangstmann" til Vesterisen på slutten av 1990-talet. Sigmund er skipper og reiar. Trass han har nådd pensjonsalderen, har han investert i ny skute.

Det vert ein tur utanom det vanlege, med dramatikk og spaning, men også rom for dei gode historiene.

Fangstmann er langt meir enn ei forteljing, det er ein dramatisk og historisk roman frå ishavet. Boka vender seg mot eit langt breiare publikum enn berre den tradisjonelle lesaren av ishavslitteratur.

KR. 349

Kings Bay på Svalbard 1916-2016

kings_bay.jpg

Av Rolf Hanoa

Kings Bay på Svalbard  1916-2016 omhandler statsbedriften Kings Bay AS som ble etablert i 1916 og kom i gang med gruvedrift på Svalbard i 1917. De ulike perioder med kullgruvedrift, eksplosjonsulykken i 1962, og den totale omstillingen fra gruvebedrift til arktisk forskningbase er redegjort for. Kings Bay AS eier og driver Ny-Ålesund, - verdens nordligste bysamfunn. Bygninger er bevart, - i økende grad har en tatt hensyn til naturen. Samfunnet er tilrettelagt for naturvitenskapelig forskning. Forskningen er rettet mot arktisk natur og de endringer som skjer samtidig med global forurensning og oppvarming. Innenfor rammen av norsk, statlig infrastruktur arbeider forskere og forskningspersonale fra en rekke nasjoner.

KR. 498

Ishavsfolk si erfaring

forside001.jpg

Av Johannes Bjarne Alme

Nytt opplag with English summary

I denne boka er det kunnskap om farane i isen som blir formidla, og det er fangstfolka sjølve som fortel. Framstillinga er basert på eit omfattande og grundig arbeid med å dokumentere historia til dei som hadde ishavet som arbeidsplass frå om lag 1900 og heilt fram til i dag. Forfattaren tek utgangspunkt i eigne kunnskapar om emnet, men like sentralt står dei mange personlege vitnesbyrda frå ei mengd tidlegare selfangarar. Frå ulike tidsepokar og havområde gjev dei oss innblikk i kva dramatikk og farar fangstinga kunne innebere. Her er historier frå Newfoundland, Danskestretet, Vesterisen, Austisen, Kvitsjøen, Nordisen og Svalbardområdet.

KR. 398
|

Maskinpike på selfangst

maskinpike010.jpg

Av Marit Karlsen Brandal

Fordelar, fordomar, fangst og meir Newfoundland 1978

Marit Karlsen Brandal kjem frå Brandal på Sunnmøre, der ho vaks opp i ei familie med lange ishavstradisjonar.

I 1978 var ho med "Polarstar" på selfangst ved Newfoundland. Marit jobba som smørjar om bord, men måtte mønstre på med tittel maskinpike fordi ho var jente.

Boka skildrar fangsten slik Marit opplevde den frå sitt utgangspunkt som jente og dotter til reiaren.

KR. 198
|

Farefull ferd på Sunnmørskysten

farefull_ferd.jpg

Av Ole M. Ellefsen

Sunnmørskysten har til alle tider vore ei farleg og lunefull kyststrekning.

I boka har Ole M. Ellefsen samla historier frå denne kyststrekninga, både djupt tragiske hendingar og historier om godt sjømannskap, mannsmot og handlekraft i kamp mot naturkreftene. For sjølv om teknologien har blitt betre, med sjømerking, vervarsling, større og betre båtar, handlar det framleis om å kunne sjømannskap og om å våge livet for å berge andre.

KR. 348

Over Sydpolen

over_sydpolen.jpg

Da Shackletons drøm ble virkelighet

Antarktis er et av de mest kalde og øde steder på jorden. En isørken der mye av kontinentet fremdeles er ukjent terreng. Hva er det som likevel lokker mennesker dit? Sydpolen er også fortryllende og vakkert, der kvinner og menn reiser for å bryte krefter med elementene.

For over 100 år siden prøvde Ernest Shackleton å krysse kontinentet fra hav til hav, via Sydpolpunktet. Det var først i 1957/58 at en ekspedisjon gjennomførte den reisen mange trodde var umulig. Denne boken viser i ord og bilder hvordan man med teknologiske nyvinninger og rå muskelkraft gjennomførte Shackletons drøm. En av deltagerne var Mt Everest-veteranen George Lowe, og han dokumenterte det hele med sitt kamera. I Over Sydpolen er det en rekke tidligere upubliserte fotografier - dramatiske landskap, skarpe portretter og actionbilder som beskriver denne første kryssingen av Antarktis - en av det 20 århundrets største triumfer.

KR. 449

Polarlegen
av Kaare R. Norum

polarlegen014.jpg

Historien om Henrik Greve Blessing og Fram-ekspedisjonen 1893-1896

Den fascinerende historien om hvordan Fridtjof Nansens polarlege ble narkoman under Fram-ekspedisjonen.

Henrik Greve Blessing (1866–1916) var lege og botaniker på Fridtjof Nansens berømte «Fram»-ekspedisjon. Ekspedisjonen varte i tre år. Det siste året foretok Blessing en skjebnesvanger handling – han begynte å forsyne seg av morfinen og kokain i medisinskapet. Det ble begynnelsen på et liv som narkoman.

Henrik Blessing skrev detaljerte dagbøker hele sitt liv, og førte en omfangsrik korrespondanse. Materialet vitner om den håpløse kampen både Blessing og hans kolleger og venner kjempet for å få ham ut av misbruket. Mest tålmodig var Nansen, som hjalp Blessing utallige ganger, både med veiledning, vennskap og ikke minst økonomisk.

 Blessings historie er et autentisk tidsbilde og et interessant innblikk i hvordan man oppfattet narkotikaavhengighet og prøvde å behandle den for 100 år siden.

KR. 399

Kappløpet

kappl_pet013.jpg

av Kåre Holt

Dokumentarroman om kappløpet mot Sydpolen mellom Roald Amundsen og Robert Scott. Fortellingen veksler mellom å skildre opplevelsene til de to polfarerne.

KR. 249

Ein gong ei ishavsbygd

ein_gong_ei_ishavsbygd012.jpg

Av Richard Bergh

Ein gong ei ishavsbygd er ei bok som gjev lesaren eit godt bilete på kva selfangstmiljøet hadde å seia for ishavsbygda Tjørvåg. Boka var utgjeva i 1981

KR. 250

Fangst og fiske

fangst_og_fiske011.jpg

av Leo Oterhals

"Fangst og fiske" er en bok om fiskere og fangstfolk og om noen av personene som sto bak oppbyggingen av store fiske- og fangstrederier først på 1900-tallet. Reiser til ishavet med små dårlige båter inneholdt mange farer og mannskapene måtte ofte kjempe en hard kamp mot naturkreftene. Denne boken skildrer hverdagsslit, menneskelig mot og utholdenhet, men også tilfeller da dette ikke strakk til og resultatet ble nederlag og tragedier.

KR. 348

Kjell -G. Kjær:
Ishavsfarerne 1859-1909

ishavsfarerne.jpg

Ishavsfarerne 1859–1909 bygger i hovedsak på primærkilder som ishavsfarernes egne beretninger i mer enn 50 skipsdagbøker, 20 dagbøker, et stort antall sjøforklaringer etter forlis, korrespondanse mellom ishavsfarerne og polarforskere som Adolf Nordenskiöld, aviser fra 1859 til 1909 og regnskapsbøker tilhørende ishavsrederi.

1859 ble det naturlige oppstartsåret for dokumentasjonen, fordi det finnes svært lite kilder før avisene begynte å omtale fangstreisene i 1859. Avslutningsåret er valgt på grunn av motoriseringen av flåten som hadde sin start da og som ga en helt annen fangstkultur og en helt annen fangsthverdag enn i seilskutenes tid. Det ble et naturlig skille. Hendelsen etter dette er en helt annen historie.

Her er rike oversikter over fangstresultat, skippere og harpunere som arbeidet på de forskjellige skutene, de vitenskapelige ekspedisjonene, forlisene, tilvekst i flåten, overvintringene, teknisk utvikling, kartlegging av nye områder i arktisk og hvorledes fangstfeltene ble utvidet fra Grønland i vest til Novaja Semlja og Franz Joseph Land i øst – her er sågar plass til fortellinger om mytteri på Ishavet.

KR. 399
|

Britt Johansen:
"Selfangst -et liv for mannfolk"

selfangst_et_liv_for_mannfolk009.jpg

Folk og fartøy fra Nordland på ishavet

Nordområdene er i fokus på nye måter. I denne boka tar Britt  Johansen oss inn i en historie og virksomhet som nå bare er en  blek skygge av hva den var - norsk selfangst. Boka er en
dokumentasjon av denne siden av vår polar- og ishavshistorie. Den sveiper over et enormt område fra Kvitsjøen i øst til Newfoundland i vest.
Forfatteren lar mange av de tidligere fangstfolkene få fortelle sin
egen historie om risikofylte fangstturer og ekspedisjoner i nordlige
farvann, hvor marginene mellom liv og død ofte var små.

KR. 349
|

Per Sennels:
En sort flekk i det evige hvite

en_sort_flekk_i_det_evige_hvite.jpg

En dokumentarroman om Ernest Shacletons transantarktiske ekspedisjon 1914-1917

Det er vinteren 1916, og Frank Wild, den britiske polareventyreren Ernest Shackletons nestkommanderende, forsøker å snakke mot og håp inn i de andre mennene. De ligger under to livbåter, på en forblåst odde på en øde øy langs kysten av Antarktis,og venter på at Shackleton skal redde dem.

Dette er den sanne historien om Ernest Shackletons mislykkede forsøk på å krysse Antarktis. Men til tross for alt som går galt, er det også historien om å lykkes, selv når alt håp later til å være ute. Og for første gang på norsk presenteres den komplette historien om den delen av ekspedisjonen som faktisk ble gjennomført etter planen, men til en altfor høy pris.

KR. 349

Susan Barr:
JAN MAYEN

jan_mayen_susan_barr006.jpg

Norges utpost i vest.

Øyas historie gjennom 1500 år

Langt ute i Grønlads-/Norskehavet ligger vulkanøya Jan Mayen - et fascinerende stykke Norge. Denne vestligste utposten av landet vårt, med sin ville og særegne natur, har en vulkansk aktivitet som ennå ikke har avtatt. Selve øya er formet som en skje. Den er 54 km lang og er i nordøstenden dominert av det 2277 m høye Beerenberg, som er dekket av en stor iskappe som sender flere bretunger helt ned i sjøen. I sør er lavaterrenget markant med gamle kratere, størknede lavaflommer og -formasjoner, lavasand og aske.

Hvem skulle tro at denne øya også har en lang og spennende historie med menneskelig aktivitet både omkring og på øya? Det er denne historien, som begynner og slutter med navigering, fra St. Brendans reise på 500-tallet til Loran C-anlegget i 1990-årene, som boken handler om. Og det viktigste - her er historien om hvordan og hvorfor Jan Mayen ble norsk.

KR. 398
|

Olav Gynnild:
Den hvite ørnen

den_hvite_rnen005.jpg

-himmelseileren Roald Amundsen

Roar Amundsen hadde allerede erobret Sydpolen og Nordvestpassasjen. Likevel lokket den siste livsfarlige utfordringen - å fly fra kontinent til kontinent over Nordpolen.

Den hvite ørnen er en oppdagelsesreise i ord og bilder gjennom Amundsens liv. Boken følger ham fra de klassiske polarferdene med fartøy, kjelker og ski inn i en ny tid der fly og luftskip blir dominerende.

Luftseilasene inngikk i den store finalen i utfoskningen av kloden. Amundsens drøm var å oppdage et nytt kontinent i det enorme, ukjente havet mellom Nordpolen og Alaska.

KR. 248

Arnold Farstad:
Første fiskebåt til Vest-Grønland

f_rste_fiskeb_t004.jpg

"Faustina"-ekspedisjonen i 1924

Spenning og dokumentar frå fiske og fangst. Så eventyrlig med fisk - men den danske marinen jakta på "Faustina".

Lesaren får følgje "Faustina"-ekspedisjonen frå dag til dag, frå før avreise til heimkomst. Vere med på ei dramatisk overfart, møte drivis og sel rundt Kapp Farvel, drage liner i Davis.stretet, blant drivande isfjell, i godvêr og skodde, i bitande kulde og steikjande solskin - og så mykje fisk som der var!

Vest-Grønland var eit lukka land, og før avreise truga Danmark med å arrestere "Faustina" om dei kom inn til kysten. Men skipper Peder Blindheim trassa forbodet, og eskimoane smilte og dansa av glede då "Faustina" gong på gong ankra opp utanfor buplassane deira.

-Skyt med skarpt om Blindheim ikkje overgjev seg frivillig, var ordren dei danske marinegastane fekk då dei jakta på "Faustina" i den grønlandske skjergarden.

KR. 175
|

Torstein Arisholm:
Vi sku' prøve nåkka nytt

vi_sku_pr_ve_n_kka_nytt003.jpg

-ishavsfartøyet M/S "Polstjerna"

Like etter den annen verdenskrig skulle den erfarne ishavsskipperen Halfdan Jakobsen fra Balsnes i Troms gå til anskaffelse av et nytt fangstfartøy. Han ville "prøve nåkka nytt", som han siden uttrykte det. Både dyrkjøpt lærdom og hans egne ideer til forbedringer skulle ligge til grunn for byggingen.

Boken tar utgangspunkt i Jakobsens bakgrunn. Vi fotfølger ham til båtbyggeriet ved Risør og senere om bord i fartøyet - M/S "Polstjerna". Forfatteren har brukt intervjuver, dagbøker, arkiver, gamle fotografier og - ikke minst - selve fartøyet som kilder til å belyse byggingen og den mangslungne bruken av det.

KR. 165

Fridtjof Nansen-Bare en vilje

fridtjof_nansen_bare_en_vilje002.jpg

Av Per Egil Hegge

Biografien legger vekt på Nansens virke som vitenskapsmann, hans innsats som norsk politiker og internasjonal diplomat, og på hans til tider kompliserte privatliv. Har personregister.

KR. 549
12345Neste
ANDRE BØKER FRÅ VÅR NETTBUTIKK
Amundsens siste reise 

Monica Kristensen
Amundsens siste reise Monica Kristensen
Hva skjedde med Roald Amundsen? Den 25. mai 1928 havarerte Umberto Nobiles luftskip «Italia» på vei tilbake fra Nordpolen til Svalbard. Det ble begynnelsen på en av de største og mest sensasjonelle redningsak.sjonene i polarhistorien. Snart sendte alle statsmakter som ville hevde seg i nordområdene ut ekspedisjoner for å finne de overlevende på isen. En hel verden fulgte dramaet. Bare én mann manglet: den gamle polarhelten Roald Amundsen. Utestengt av diplomatiske intriger, gikk han igjen sine egne veier. Om ettermiddagen den 18. juni steg han ombord i det franske sjøflyet Latham i Tromsø. Tre timer senere, underveis mot Bjørnøya, kom siste livstegn fra Roald Amundsen. Basert på et unikt kildemateriale tegner Monica Kristensen et dyptgripende psykologisk portrett av den aldrende Amundsen - ikon ute, ruinert helt med falmet status hjemme. Med polarforskerens etterrettelighet og thrillerforfatterens sans for plot og dramaturgi følger hun sporene inn i isødet for å finne svar på gåten: Hva skjedde med Latham? Hvordan endte Amundsens siste reise?
09.05.17 14:13
Pris KR. 399 Antall 20
Eirik Raudes Land
Eirik Raudes Land
I fotspora til Hallvard Devold og Helge Ingstad
09.05.17 14:05
Pris KR. 339 Antall 49
FANGSTMANN -Ei forteljing frå ishavet
FANGSTMANN -Ei forteljing frå ishavet
Av Johannes Bjarne Alme"Skipper. Skipper, du må vakne, skuta tek inn vatn!" Bjørn står i døra til skipperlugaren og nærmast ropar. Den eldre karen formeleg sprett ut av senga. Han får på seg buksa, skjorta og treskoa i ei fart og spring ut av lugaren og tek vegen framover dekket. Vi er med selfangstskuta "Fangstmann" til Vesterisen på slutten av 1990-talet. Sigmund er skipper og reiar. Trass han har nådd pensjonsalderen, har han investert i ny skute. Det vert ein tur utanom det vanlege, med dramatikk og spaning, men også rom for dei gode historiene. Fangstmann er langt meir enn ei forteljing, det er ein dramatisk og historisk roman frå ishavet. Boka vender seg mot eit langt breiare publikum enn berre den tradisjonelle lesaren av ishavslitteratur.
12.12.16 15:40
Pris KR. 349 Antall 46
Kings Bay på Svalbard 1916-2016
Kings Bay på Svalbard 1916-2016
Av Rolf HanoaKings Bay på Svalbard  1916-2016 omhandler statsbedriften Kings Bay AS som ble etablert i 1916 og kom i gang med gruvedrift på Svalbard i 1917. De ulike perioder med kullgruvedrift, eksplosjonsulykken i 1962, og den totale omstillingen fra gruvebedrift til arktisk forskningbase er redegjort for. Kings Bay AS eier og driver Ny-Ålesund, - verdens nordligste bysamfunn. Bygninger er bevart, - i økende grad har en tatt hensyn til naturen. Samfunnet er tilrettelagt for naturvitenskapelig forskning. Forskningen er rettet mot arktisk natur og de endringer som skjer samtidig med global forurensning og oppvarming. Innenfor rammen av norsk, statlig infrastruktur arbeider forskere og forskningspersonale fra en rekke nasjoner.
12.12.16 15:30
Pris KR. 498 Antall 19

 

Opningstider

April, Mai, September og Oktober
Frå 23. april kvar dag 12:00 – 16:00
t.o.m. søndag 30. okt.

Juni, Juli & August
Kvar dag 11:00 – 17:00
Inngong Vaksne Kr. 70 / Born Kr. 30


Kontaktinformasjon

Adresse
ISHAVSMUSEET AARVAK
6062 Brandal

Kontakt
Tlf. kontor 70 09 29 00 
Tlf. resepsjon 70 09 20 04
Mob. 951 17 644
post@ishavsmuseet.no

 

Design: Osberget ASPowered by: Osberget CMS