Polarhavet

Eigar1916 A/S Ishavet, Ålesund (Michael Knutsen, Jørgen A.J. Øvre, Peter S. Brandal, Jervell & Co og Trygve Klausen)
1923 Sverre P. Brandal, Brandal
1927 A/S Polarhavet, Ålesund (Esther Klausen, Peter S. Brandal, Arne Brøgger og Kr. fr. Brøgger))
FartytypeSelfangar
Reg. merkeM 155 A (1920)
M 66 HD (1924)
HeimehamnBrandal - Ålesund
ByggeverftGunvald Ottesen, Sagvåg
Byggeår1916
ByggematerialTre
Mål i lengde, byggeår90,8 fot
Mål i breidde, byggeår21,6 fot
Mål i djupne, byggeår9,9 fot
Tonnasje118,98 brt
130 brt
Maskin, orginaltMjellem & Karlsen 2 syl. comp. 120 hk
SkipperarBenjamin Brandal (1919)
Sverre P. Brandal
Peder E.P. Brandal (1923-1926)
ForlistForliste i Kvitsjøen 21. mars 1928
Utfyllande opplysningar

“Polarhavet” var på sin første tur i Kvitsjøen i 1919 og kom heim med ein fangst på 1500 sel og 1 kvalross.

14. mars 1928 vert “Polarhavet” faste i isen. Dagen før hadde dei fangsta 500 sel aust av Kapp Gorodetskji. Dei komande dagane var det frisk vind, men dei makta å halde fram med fangsten. Men 18. mars endrar isen seg brått, og det set til med ei skruing som bygg seg opp til store skrugardar. 4 rekkestøtter på babord vert klipte rett av, og heile mannskapet jobbar døgnet rundt med å hogge og skyte is med dynamitt for å minske presset på skuta. 20. mars slaknar isen og dei greier å forflytte seg nokre få hundre meter før ispresset set inn på nytt. Maskina vert stoppa og skuta ligg i ei lita vik i isen. Men seint på kvelden byrjar isen igjen å pakkse seg saman rundt skuta. 21. mars klokka 14.00 var situasjonen så kritisk at alle mann vart kalla på dekk. Klokka 15 vart skipssidene pressa saman midtskips og leideren ned til salongen vert blokkert. Dekket vart sundbrote, og alle mann måtte forlate skuta straks. Ingen rakk å berge noko personlege eigedelar. 15 minutt etter sokk “Polarhavet”. Mannskapet sette ut på vandring. Det låg mange skuter rundt dei, og dei fordelte seg litt på fleire skuter. 19 skuter forliste i Kvitsjøen dette året. 11 av dei på same døgnet.

Tur til Hvitehavet med S/S Polarhavet, 1921

Det lakker og lir til 1. mars.

Da blir det til å ruste ut til ny tur til Kvitesjøen.

Mannskapet skulle på mønstres og alt utstyr skulle om bord. Spekktankene som låg ute i Vallkvæ skulle hives om bord. Det gikk til på den måten at vi ankret med 3 lås kjetting og så akterfortøydde vi skuta i land. Så rodde vi i land med en wire  og stakk en ters av et kjelrør ned i mannholet med en wirestropp i. Så var det bare for vinsjemannen å hive tanken om bord. Den verste jobben var å få hive tankene på plass nede i rommet. Der etter var det å få på plass alt annet som trengtes til turen. Kompassen skulle korrigeres. Den gang var det N. Svabø, som var optikus med Grønvold Meier som korrigerte. Eller det kunne være Sjømannsskolebestyrer og lærer H. Sandset som korrigerte kompassene våre.

Tirsdag 15. mars gikk vi fra Brunholmen og vi kom til Kristiansund kl. 3 eftm. Klart vêr og sydost bris. Vi skal ta om bord bunkers her.

Onsdag 16. mars. Vi har tatt om bord kull i hele dag so no er skuta proppa full, i alt 1200 hl. Det var Svalbard kull vi fikk, og det skulle vise seg senere at vi vart lurt på den handelen. Der var meget sne i kulla og de var dårlige.

Maskinisten vår var Peder Strand fra Volda.

Klokken 2 eftm. kastet vi loss og hivet opp ankeret.

Vi gikk ut Nordsundet og videre nord igjennom Trondheimsleia. Klokken 6 eftm. begynte vaktene å dreie. Vinden dreiet sig fra S.O til S.W. Det er regnbyger.

Onsdag 17. mars. Ankom til Kirkholmen i Stokksund klokken 3 fm.

Der losset vi 50 tønner som vi satte opp på kaien. Klokken 7 fm. kastet vi loss og gikk til Bessaker og ankret. Har nu gjort skuten sjøklar så vi kan ta en bakker om det blir nødvendig. Klokken 7 efm. hivet vi opp og gikk til ankers lenger inne. Høy sjø, storm av S.W.

Fredag 18. mars. Klokken 6 føremiddag hivde vi opp ankeret og gikk nord Grunene og satte kurs over Folla til Haraldsøkråka.

Det var gående vind så vi strakte på storseil, fokke og mesan.

Klokken 12 midnatt passerte vi Sandnessjøen. Vinden har svingt sig fra sydvest til sydost med regnbyger.

Lørdag 19. mars. Vinden dreiet sig på nord, så vi måtte låre ned alle seil. Vi møter mange lastebåter. Vinden dreiet sig litt så storseilet blev påstrakt. Passerte Støtt klokken 10 på formiddag. Ankom til Bodø klokken 7 eftermiddag. S/S «Signalhorn» fra Brandal låg her fra før. Skipper på den er Ola Rebbestad.

Vi tok oss en tur på land for å få av oss noget hår og skjegg. Der var berre damer med frisøren. Eg synest det var litt flaut, men det gikk bare bra med oss. Jeg var også inn på en butikk med en som hette Ulrik Riedel og kjøpte mig en gitar. Riedel var døvstum. Med det samme jeg kom frem til disken, så tok han en notisbok og en blyant og rakte mig. Jeg fik en god gitar og ønsket at det skulle være mer klang i den enn det var i mannen.

Søndag 20. mars. Hived opp ankeret klokken 4 føremiddag. Gikk ut Landegode og satte kursen over Vestfjorden til Lødingen og videre igjennom Sandtorgstraumen. Klokken 12 midnatt passerte vi Harstad. Fint måneskin, stille.

Mandag 21. mars. Har gått uavbrutt i natt. Klokken 5 førmiddag passerte vi Finnsnes og klokken 6 ½  førmiddag passerte vi Gibostad. Vi ankom Tromsø klokken 11 på førmiddag. Ankret for nordre molo på Pølsehavna. Ster strøm.

Vi rigget ut klyverbommen og satte en del talreip på storriggen. Vi blåste av kjelen for å få nytt vann på den. Dei selfangarane sydfra som ligger her er: S/S «Ishavet», S/S «Vesterhavet», S/S «Hvitehavet», S/S «Polheim», S/S «Kap Flora», S/S «Sælfangeren», S/S «Signalhorn» og så vi. Klart veir, svak vind fra nord.

Tirsdag 22. mars. I dag tidlig kom vannbåten på siden med oss og pumpet om bord vann til kjelen. Vi fylte også styrbordsfortanke og vanntanken forut.

Vi fikk stimen på topp til i ettermiddag. Monrad og jeg var i byen og gjorde forskjellig innkjøp til turen. Vi sendte også brever og telegrammer sydover. En del av skutene gikk nordover i natt. Snekave og sydvest kuling.

Onsdag 23. mars. Tidlig i dag hivede vi opp ankeret og satte kursen nordover. Strakte på storseilet og fokka. Senere blei mesanen også strakt på.

Klokken 10 eftermiddag passerte vi Hammerfest. S/S «Hvitehavet» gikk inn til byen men vi fortsatte videre, frisk vind av sydost, klart veir.

Torsdag 24. mars. Vi ankom til Honningsvåg klokken 7 på førmiddag. Tollvakta kom om bord for kontroll. Senere kom også havnefogden etter sin skjerv. Klokken ti på førmiddag gikk Benjamin og jeg på besøk til familien Oskar Paulsen. Klokken 3 på eftermiddag hived vi opp ankeret for å gå lenger inn på havna. Alle sælfangerne som låg i Tromsø er nu kommet hit. Nokre hadde ligget i Hammerfest i natt. Det er kuling av sydost og kaldt.

Langfredag 25. mars. Vi tørnet ut klokken 5 på førmiddag og rigget på baugstaget. Klokken 7 hived vi opp ankeret og stakk ut fra havna og satte kursen for Nordkyn. S/S «Polheim», skipper Severin Hessen og S/S «Sælfangeren», skipper Johannes Torvig, S/S «Signalhorn» skipper Ola Rebbestad. Disse tre skutene låg igjen i Honningsvåg. De andre skuter går nå på en rekke østover, først går S/S «Ishavet», så «Vesterhavet», deretter vi og så til slutt S/S «Hvitehavet». Vi går alle for fulle underseil. Har passert Nord Kyn og vi har satt loggen. Kursen er ost til syd, ½ syd. Svak vind av sydost, klart veir, sjøen rolig.

Lørdag 26. mars. Vinden har nu dreiet sig mere i mote, så det går ikke så fort. Vi måtte låre alle seil for at vi ikke skulle komme for meget ut av kursen. Det skal visst være Påskeaften i dag, men ikke kan jeg merke noe til det. Og det samme er det visst med de andre karene også. Det er kun på maten at en kan merke at det er helg. Det blir mere slingring etter at vi låret ned seilene.

1ste påskedag 27. mars. En behagelig påskemorgen – vi blev tørnet til reving av seil. Vi la inn to rev i storseilet og strakte det på. Så strakte vi på fokke, mellem klyveren og mesanen. Vi ligger an ost til nord. Farten er ikke større enn at vi har måtte sette i gang loggen flere ganger. Vi har fått en ny skute i sikte. Det er visst S/S «Kap Flora», skipper der om bord er Peder Andresen.

Vi passerte en motorskøyte som lå for andre halser. Den kom antagelig fra Nordisen. I dag tidlig var vi den siste skuta i køen, nu er vi den første igjen. Vi nermer oss visst isen, for det har begynt å bli kaldere etter hvert. Det begynner å ise litt på rekken også. Kuling av syd ost, snetung luft, høy sjø.

2den påskedag 28. mars. Vinden har vært oss i mot på heile overseilingen, så vi har ikke hatt sjangse til å ligge på kurs. I natt stilnet vinden av, så vi låret ned alle seil og tok dem i band.

Kursen blev forandret fra ost til nord til syd ost. «Kap Flora» er i forvegen og «Vesterhavet» ved siden av oss.  Klokken 9 på førmiddag  trefte vi på den første knultreisen. Loggen blev innhaldt og den visste en utseilt distanse på 295 min. Isen ligger i strimler. Her slenger også en og anden ungselen, og vi har plukket om bord 50 stykker. Vi har fylt babords bakse med kull fra rommet.

Før det blev mørkt så såg vi S/S «Remø» av Ålesund, skipper der om bord er Sigvald Remø. Vi såg også en Russisk vaktbåt som skal vakte på linjen Kapp Kanin – Sviatoi Nos. Det er gjennemtrengende kaldt. Det iser alt mulig. I natt, når det er mørkt, skal vi gå enmanns vakt. Sterk vind av syd ost.

Tirsdag 29. mars. Enmannsvakten stoppet klokken 6 på førmiddag.

Har kullet full styrbords bakse fra rummet. Stormen rev utover isen fra den strimmelen vi låg i, så vi måtte flytte til fastere is. Har fått 13 dyr. Folkene har gått langt innover isen med kroktau og dratt dem med seg om bord.

Stormen har blåst i hele dag, men nu mot kvelden løiet den av. Vannledningsrøret fra vanntanken frøs til, så vi fikk ikke vann til byssepumpen.

Onsdag 30. mars. Vi har fangstet i hele dag. Isen er tett og dertil dårlig. Innimellom er der store flak. Fangstresultatet for i dag er vel 300 dyr. Det er blanding av ungsel og gammelsæl. «Kap Flora» har fangstet i nærheten av oss. Vi praiet «Remø» for en stund siden og de kunne fortelle at de hadde ca 3-400 sel. Dei kunne også fortelle at dei hadde praiet en Russisk isbryter som var på 10.000 tonn og hadde 200 mann om bord, dei fortalte at dei hadde 20.000 sæl. Men om det er sant, se det?

Fin bris av syd. Snebyger og kaldt.

Torsdag 31. mars. Vi gikk tremannsvakt i natt for at vi skulle tømme midtskibstanken for kull. Vi har fangstet i hele dag, men det har gått tregt. Resultatet i dag er ca. 150 sæl. I horisonten kan vi se «Vesterhavet», «Ishavet» og «Sælfangeren». Fangsten fra i går har vi plattet ned på midtskibstanken, i alt 365 sel. Klokken 12 blev klokken satt frem 1 ½ time. Det blir mange fotbad på oss. Den ene etter den andre går gjennem isen og blir våt på beina.

Solen skinner deilig om dagen, men likevel så er det kaldt. I natt skal det gåes en mans vakt. Fint trekk fra syd. Klart veir.

Fredag 1. april. Vi begynte å gå klokken 6 på førmiddag.

Har fangstet litt. I aften blev babordsbåten satt på vannet sammen med lett båten. Vi skjøt fra begge båter ca. 50 sæl. Senere på dagen passerte vi «Polheim». Dei hadde ca 600 sæl. Til natten blev det satt en mansvakt.

Svak vind av ost. Stor dønning fra nordwest.

Lørdag 2. april. Klokken 4 ½ vart vi tørnet ut for å gjøre oss klar til fangsting igjen. Men det var lite sæl og sjå på førmiddagen.

Vi praiet «Kap Flora». Den hadde omtrent same fangst som vi. «Vesterhavet» har også omtrent same fangst som oss.

Det blev bestemt at vi skulle gå østover for å sjå om der er noget at gjøre.

Vi gikk ut av isen og over en bugt til neste odde.

Der traff vi på selen igjen. Det er svær dønning, det er svær dønning, nesten som en kan snu magen, helt opp til ørene. Har fått ca 80 sæl i dag. Vi har kullet fra for midttanken.

Søndag 3. april. Vi har bare drevet for vind og vær. På førmiddag gikk vi oss opp litt. Alle skinna som var på dekk har vi plattet ned på for midttanken.

Det raser en hel storm fra west. Stor dønning.

Mandag 4. april. Vi har gått inn gjennom isen på kryss og tvers for å finne igjen selen. Like før middag kom vi frem på nogen enklinger og resultatet vart 96 dyr. I førmiddag fikk vi se land for første gang. Antagelig så er det kysten som strekker sig fra Kapp Kanin og østover. (den kyststrekningen var vi senere ca 200 meter i fra. Det er en lav kyst, men landskapet hever sig opp til en høgde på ca 200 meter over havet. Selve kysten er i reiner etter havvandstanden).

S/S «Vesterhavet» har vært i lag med oss og fangstet. Klokken 7 eftermiddag la vi stilt for natten. Skipperen tok sig en tur om bord i «Vesterhavet». Stor dønning fra west.

Tirsdag 5. april

Vi begynte å gå klokken 4 ½ på førmiddag. Det er lite sel og sjå. Vi har fått ca. 30 dyr og det minkar av. Eg vart uttørnet til hvalrossfangst klokken 2 i eftermiddag. Men så snart skuta kom nær nok, så gikk hvalrossen i vannet. Det var umulig å bruke båten for det var for tett is. Hvalrossen bruker små flak å ligge på, skal den i sjøen så velter den sig bare av flaket. Det er stor dønning og fin bris fra syd.

Vi ser land. Kalle slo hol på et kne. Han datt på kjettingsaksen, men jeg fikk skylden.

Onsdag 6. april.

Vi begynte å gå klokken 5 ½ på førmiddag.

Klokken 8 frisknet sydvesten på, så vi måtte stoppe for å legge skuten på drift i le av en isstrimmel. Vinden øket på så vi måtte strekke på torevet storseil og fokke. Vi kan sjå 5 skuter i horisonten. Det er voldsom stor sydwest dønning.

Vi har plattet ned alle skinna og surret fast alt som står på dekk. Vinden har svinget sig frå sydwest til nordwest. Vi bakker på sydwesten. Tiden fordrives med «kasino», «sprøyte» og kabal. Eller vi bare glaner i horisonten.

Torsdag 7. april.

Vi har ligget og bakket. Klokken 10 strakte vi på fokka og gikk med halv fart i maskinen. Kursen er sydwest. Vi ser land i sydost, men ingen is å se, bare en sarvestrimmel. Vi ser dei andre skutene forut for oss. Vi er langt til havs, sydwesten og nordwesten har trykket isen innover og østover. Ni er det skavlsjø av sydwest igjen. Seilene er nedlåret og vi går med maskin mote vinden.

Det er så kaldt at så snart sjøsprøyten står innover dekket så fryser det til is.

Fredag 8. april

I natt vart vinden for sterk, så vi strakte på torevet storseil og fokke og styrte vestover. Da det lysnet såg vi Kapp Kanin i SW til W. Vi er kommen saman med noen Tromsø og Bodø skuter. Det er «Polarulv» av Bodø og «Johanne Schelderup» og flere.

«Kap Flora», «Remø», «Hvitehavet» og «Ishavet» er også her. Like før midnatt gikk vi inn til iskanten og la stilt. Vi låra ned seila og la skuta på drift. Då vi hadde stoppet så ser vi noget  som ligner på en sky som farer forbi på himmelen. Det ligner månen i første kvartal. Det er solformørkelse, vi ser berre en liten del av solen.

I natt skrev vi kontrakt om hvem som kunne holde sig fra tobakken. Kontrakten er ikke underkrevet ennu. Jeg har klart mig nå ett døgn. Det er uvant å ikke ha noget å suge på, enskjønt jeg har en masse med tobakk.

Vi gikk inn i isen i eftermiddag. Dønningen har vokset meget. Bølgetoppene inne i issørpen er så store at vi ser bare en fot av toppen på den skuta som er i neste bølgedal, og andre tider ser vi ingen ting.